от Предание БГ

В Православния Катехизис е написано “Древните християни се причастявали всеки неделен ден (защото постоянно живеели в смъртна опасност от гонителите): между сегашните не много имат такъв чист живот. Църквата завещава на християните да се изповядват пред духовния отец и да се причастяват с Тялото и Кръвта Христови, на ревнуващите за благоговеен живот, четири пъти в годината, или всеки месец, а на всички непременно веднъж в годината.“ Близкият до нас по време праведния отец Йоан Кронщадски съветва своите духовни чада да се причастяват през две седмици. Човек се подготвя една седмица, като пости, прочита правилото и се причастява. Следващата седмица живее с получените при причастието дарове и отново се готви една седмица.

Прочети още
от Предание БГ

Дар Божий, венец и съвършенство във всичко- така наричаме любовта и обожението. Има единствено любов, любов – и нищо повече. Човекът е цял и неразлъчно пребивава с Бога, с когото има пълно единство. Умът спира, мислите напълно изчезват от главата, не разсъждава за нищо, единствено съзерцава Бога и прави, и говори единствено това, което чува от Бога. Пълното единение с Бога е невъзможно без бездействието на ума, пълното, а не частично отсъствие на мисли. Иначе какво пребиваване с Бога може да има, когато умът действа, малко или много мисли се раждат в него, а разумът е зает с размишления над тях? Единствено любов. Съзнанието трябва да спре и никакви мисли не трябва да има в него.

Прочети още
от Предание БГ

В Закона е писано, че Бог заповядал на израилевите синове, всяка тодина да дават десятък от всичко, което придобиват и, изпълнявайки това, те имали благословение във всичките си начинания. Светите Апо­столи, знаейки това, са наредили и са ни дали в помощ и като благо­ деяние за душите ни още нещо, по-голямо и по-висше — да отделяме десятък от дните на нашия живот и да го посвещаваме Богу: та по тоя начин и ние да получим благословение за всички наши начинания и да очистваме ежегодно греховете си, които сме извършили през ця­лата година. Като разсъдили така, те са ни осветили от триста шест­десет и пет дни в годината тези седем седмици на светата Четиридесятница. Така те са ни отделили тези седем седмици. Но, след време Отците благоразсъдили да прибавят към тях още една седмица: първо затова, за да могат ония, които желаят да пристъпят към подвига на поста, през тази седмица да привикнат и да се приготвят за него; второ, в спомен на четиридесетдневния пост на Господа Иисуса Христа. Защото, като отделим от осемте седмици съботите и неделите, полу­чаваме четиридесет дни, а постът в светата събота се счита за особен, защото тя е най-светата и единствена постна от всички съботи през годината. А, седем седмици без съботните и неделни дни правят три­десет и пет дни. Като сложим поста в светата Велика събота и половината от Светлата и светоносна нощ, получаваме тридесет и шест дни и половина, което представлява точно десетата част от триста шестдесет и пет дни в годината. Защото десетата част от триста е тридесет, десетата част от шестдесет е шест, а десетата част от пет съставлява половината (от Светлия ден). Ето, както казахме, три­ десет и шест дни и половина. Това е, така да се каже, десятъкът от цялата година, който, както казах, Апостолите са ни осветили за по­каяние и очистване на греховете през цялата година.

Прочети още
от Предание БГ

Не критикувай и не съди другите хора - отнасяй се с всички останали като с ангели, оправдавай техните грешки и слабости, обвинявайки единствено себе си като най-окаяния грешник. Това е първата стъпка към духовния живот.

Прочети още
от Предание БГ

Телесният пост e с голяма сила. Той очиства тялото и сближава душата до Бога. Постът дава голяма сила. На мене как не пречеха, какво ли не ми правеха невярващите управници в селото, но Бог ме запази. Не допусна нещо да ми се случи. Даде ми сили, дух да говоря истината и да не отстъпвам от правдата. Но аз не изоставих поста...

Прочети още
от Предание БГ

Запитах веднъж правдата: "Чий е този гроб? Какъв е човекът, положен в него? Никой не ми обясни това". Правдата ми даде следния отговор: "Тук е погребан славен цар; ела и виж неговото унижение; до него пък лежи бедняк - и те в нищо не се различават".

Прочети още
от Предание БГ

Бог дава всичко навреме на тези, които могат да чакат.

Прочети още
от Предание БГ

Всяка страст е болест на душата; в крайна сметка завистта, гнева, скъперничеството не са телесни, а душевни. Лекуваме болното тяло, но в още по-голяма степен трябва да лекуваме и болната душа. За борбата със страстите съществуват и манастирите. Впрочем и светските хора не могат да бъдат избавени от тази борба, ако искат спасение.

Прочети още
от Предание БГ

Живял някога един цар, който имал покварен син. Изгубил всякаква надежда, че той ще се промени към по-добро, бащата осъдил сина си на смърт. Дал му един месец да се подготви.Месецът изтекъл и бащата повикал сина си. За своя изненада обаче видял, че синът му е видимо променен: лицето му било слабо и издължено и цялото му тяло показвало, че е преживял някакво страдание.

Прочети още
от Предание БГ

Името ми е Трифон, родното място - село Комсада, което е в околностите на град Апамия. Съдба у нас няма, защото вярваме, че всичко става по Божи промисъл, а не по съдба и движение на звездите, нито пък случайно, както вие вярвате. По живот не съм роб, а свободен. Единствено на Христа служа. Христос е моята вяра. Христос е моята слава и похвала.

Прочети още
от Предание БГ

Псaлом 142

Господи! Чуй молитвата ми, послушай молбата ми по Твоята истина; чуй ме по Твоята правда и не влизай в съд с Твоя раб, защото пред Тебе няма да се оправдае нито един от живите. Врагът преследва душата ми, натъпка в земята живота ми, принуди ме да живея в тъма като отдавна умрелите, - и отпадна в мене духът ми, онемя в мене сърцето ми. Спомням си за стародавните дни, размишлявам за всички Твои дела, разсъждавам за делата на Твоите ръце. Простирам към Тебе ръце; душата ми е към Тебе като жедна земя. Чуй ме по-скоро, Господи: духът ми изнемогва; не скривай лицето Си от мене, за да се не уподобя на ония, които слизат в гроб. Дай ми да чуя рано Твоята милост, защото на Тебе се уповавам, Господи. Посочи ми, Господи, пътя, по който да вървя, защото към Тебе възнасям душата си. Избави ме, Господи, от моите врагове: към Тебе прибягвам. Научи ме да изпълнявам Твоята воля, защото Ти си мой Бог; Твоят благ Дух да ме води в земята на правдата. Заради Твоето име, Господи, оживи ме; заради Твоята правда избави от напаст душата ми и по Твоята милост изтреби враговете ми и погуби всички, които угнетяват душата ми, защото аз съм Твой раб. Чуй ме, Господи, по Твоята правда и не влизай в съд с Твоя раб. Чуй ме, Господи, по Твоята правда и не влизай в съд с Твоя раб. Твоят благ Дух да ме води в земята на правдата.

Прочети още
от Предание БГ

ОБРЪЩЕНИЕ

на

СВ. СИНОД НА БПЦ-БЪЛГАРСКА ПАТРИАРШИЯ

към

българското общество и държавни институции

относно

процедурата по приемане и ратифициране в

България

                                                                                                                              на Истанбулската конвенция

Прочети още
от Предание БГ

Становище

на Светия Синод на Българската Православна църква –

Българска Патриаршия

по повод Конвенцията на Съвета на Европа за предотвратяване и борба с насилието срещу жените и домашното насилие, придобила обществена употреба като Истанбулска конвенция

Прочети още
от Предание БГ

Най-важните въпроси, на които един млад човек трябва да си отговори правилно, за да опознае себе си, за да бъде целият му бъдещ живот правилен и здрав са:

 - Кой съм аз?

- Какъв съм аз?

- За какво съм аз?

Не всеки човек може да се посвети на философията. Но едно зрънце философия е нужно на всеки човешки живот, както храната.

Прочети още
от Предание БГ

Без бистрота на разума и без подражаване на живота на светиите човек не е в състояние да разбира словата на светиите. Точно както, ако човек пожелае да погледа слънчевата светлина, той винаги ще забърше и избистри окото си, като го очисти до почти пълното подобие на пожеланото, та по този начин просветленото му око да може да види светлината.

Прочети още
от Предание БГ

Кондак 1

 
Избрани чудотворче и дивни угодниче Христов, преподобний отче Антоние, с любов възхваляваме богоугодното твое житие и благодарствена песен за теб пред Бога принасяме. Ти, който имаш велико дръзновение към Господа, от всякакви беди ни освободи, с радост да те зовем: Радвай се, преподобни отче Антоние! 
Прочети още
от Предание БГ

Хората, които не разбират духовните основи на онова, което става в света, съдят за човешките дела много повърхностно, разделят дейността на човека на явно греховна, зла и на добра, похвална само по външното й проявление, като се стараят да прекарат между едната и другата някаква приблизителна граница, основавайки се на най- неопределени, неустойчиви мерки за доброто и злото по законите на света. Светът сам в себе си не притежава онази истина, която да може да му открие истинската цена на нещата: само един закон дава ясно определение за това какво е грях, какво е благо, кое какво е - това е евангелският закон. По някои въпроси законите на този свят се опитват да приличат на християнските закони - но това е само външно: на дело там всичко е другояче.

Прочети още
от Предание БГ

До самата кончина на човека страстите запазват способността си да се надигат в него и не му е известно кога и каква страст ще въстане; по тази причина, докато диша, той не трябва да престава бдително да наблюдава сърцето си; трябва непрестанно да вика към Бога, като Го моли за помощ и помилване. 

Прочети още
от Предание БГ

През царуването на Лъв Велики (457-474 г.) в Цариград живял богатият сановник Евтропий, който имал трима синове. Двамата от тях постъпили на царска служба, а най-малкият Йоан останал при родителите си, които особено го обичали, защото бил ангелски кротък, незлоблив и смирен. Този прекрасен юноша повече от всичко обичал да чете Словото Божие и да посещава богослужението.

Прочети още
от Предание БГ

Ето съветите, които старецът Паисий дал за духовния растеж, след като бил помолен за благословение от един посетител:

1. Всекидневно трябва да се грижиш за очистването на душата си.

2. Трябва да търсиш божествената справедливост, а не логиката и тогава ще получиш Христовата благодат.

Прочети още