от Предание БГ

Навпактски митрополит Йеротей (Влахос): Дяволът и неговите козни – ч.1

Навпактски митрополит Йеротей (Влахос): Дяволът и неговите козни – ч.2

Навпактски митрополит Йеротей (Влахос): Дяволът и неговите козни – ч.3

6. Как да се справим с дявола

В библейската и светоотеческата традиция могат да се обособят две гледни точки по отношение на дявола. Първата е, че дяволът не е просто някаква персонификация на злото или нещо абстрактно, а специфично същество, което се стреми да осуети спасението на хората. Втората е, че властта на дявола, силата и енергията му са ограничени след Божието Въплъщение. Превъзходството на Господ над лукавия е очевидно в Преданието.

Прочети още
от Предание БГ

Понятието "нов световен ред", което звучи все по-често в устата на политици, философи и богослови, не представлява нищо ново. То съдържа същия основен принцип, въз основа на който преди повече от четири хиляди години Нимрод предложил да бъде строена Вавилонската кула. Целта за построяването на кулата е била отхвърлянето на Божията власт, изгонването на Бога от човешкия живот. Това е било сатанизъм и беснуване, изразени чрез окултните символи, които украсявали кулата.

Прочети още
от Предание БГ

Какво е покаяние и изповед?

Изповедта е Богоустановена заповед и е едно от Тайнствата на нашата Църква. Изповедта не трябва да е формална, извършвана като по навик („за да съм на спасителната страна“ или „предвид идващите празници“), да се извършва насила и без подготовка, изхождаща единствено по задължение или само като психологическо облекчаване. Изповедта винаги трябва да е придружена с покаяние. Един Старец от Света Гора често казваше: „Мнозина се изповядват, малцина се покайват!“(Старец Емилиян от манастира Симонопетра, Света Гора).

Прочети още
от Предание БГ

Навпактски митрополит Йеротей (Влахос): Дяволът и неговите козни – ч.1

Навпактски митрополит Йеротей (Влахос): Дяволът и неговите козни – ч.2

5. Начините на действие на дявола

Дяволът не просто води война срещу хората, а използва най-удачните методи, за да ги победи. Използва множество тактики. Той е най-опитният генерал в изкуството на войната. Св. Никодим Агиорат(Светогорец) пише по този въпрос:

Прочети още
от Предание БГ

За пръв път видях архимандрит Йоан (Крестянкин) през 1982 г. по време на първото ми идване в Печорския манастир. Тогава той не ми направи особено впечатление: едно такова благо старче, доста здраво (по онова време той беше само на 72 години), вечно бързащо за някъде, дори суетливо, неизменно заобиколено от тълпа богомолци. Другите обитатели на манастира изглеждаха много по-строго, по-аскетично и дори по-солидно.

Прочети още
от Пътят на отците

В навечерието на Благовещение имаме още един повод за радост: на книжния пазар в България излезе вторият том на сборника "Думи за живот", издание на Ловчанска Света Митрополия. Книгата, която стана любима на хиляди читатели в България, вече се радва и на своето продължение, в което отново звучи живото слово на един от най-авторитетните и обичани йерарси на Православната Църква - Лимасолския митрополит Атанасий.

Вторият том на сборника отново съдържа непубликувани дори във виртуалното пространство беседи на Лимасолския митрополит, но заедно с това изданието е допълнено и с беседи на други двама обичани съвременни проповедници и наставници на Православната вяра - стареца Моисей Светогорец и стареца Никон Светогорец. Беседите на монах Никон Светогорец излизат за първи път на книжния пазар в България.

Преводът е отново на богослова Константин Константинов, който живее в Лимасол и чрез своите преводачески трудове продължава да споделя с българските читатели от богатата духовна съкровищница, която представляват поученията на съвременните гръцки проповедници на Православието.

Прочети още
от Предание БГ

Стойте твърдо и непоколебимо в уповаването на Бога, и като разкъсате хитросплетенията на дяволските козни, бъдете над страстите, като потъпквате сластта и похотта на плътта, а девството и чистотата ограждате - и душевно, и телесно. Виждате, сега е пролет, когато всяко одушевено естество се събужда за живот. Като се съобразяваме с това, е нужно да установим правило за нашия сън и храна. Апостолът казва: по-добре е да не ядеш месо, да не пиеш вино и да не правищ нищо, от което брат ти се препъва, или се съблазнява (Рим. 14:21).

Св. Теодор Студит

Прочети още
от Предание БГ

4.По какъв начин дяволът води борба с хората

Дяволът използва много методи, с които да принуди хората да станат негови слуги. В следващите редове ще разкрием начините, по които той действа.

Преди всичко, дяволът има огромна ярост и неугасима омраза към човешките същества. Христос обнови човешката природа и я обожестви. По тази причина дяволът има силна омраза към хората и иска да ги накара да му служат. В своето тълкувание на евангелския текст, в който демоните помолили Христос да им позволи да влязат в стадото свини, след като напускат обладаният човек (Мат. 8:31), св. Григорий Палама пояснява, че по този начин демоните показват, че имат „зли намерения“. Също според неговото тълкувание, причината, поради която Господ им позволява да влязат в свинете „и ето, сурна се цялото стадо свини низ стръмнината в морето и се издави във водата“(Мат. 8:32) била „за да можем да разберем кой сторил това на прасетата и че те не биха пожалили човека и биха го тласнали към погибел, ако по невидим начин не бяха възпрени по-рано от Божията сила.“ С други думи, Христос постъпва по този начин, за да покаже, че дяволът изпитва такава омраза срещу хората, че ако Самият Той не ги защити, дяволът би ги унищожил напълно.

Прочети още
от vbfczAmivepelmDA

При преп. Агатон веднъж дошли няколко монаси и желаейки да го изпитат дали няма да се разсърди, казали: „Агатоне, слушали сме за теб, че си блудник и горделивец“. Той отговорил: „Да, истина е“. Те продължили: „Освен това и, че си празнословец и клеветник“. Той отвърнал: „Такъв съм“. „Още се говори, че ти, Агатоне, си еретик”. Той казал: „Не, не съм еретик!“ След това го попитали: „Кажи ни защо първите обвинения приемаше, а последното не понесе?“ Той им отвърнал: „Първите пороци ги приписвам на себе си, защото това признание е полезно за душата ми; а да бъда еретик, означава да бъда отлъчен от Бога – това аз не желая!“ – така разсъждавал великият Божий угодник.

Прочети още
от Предание БГ

Неотдавна в Русия се появиха игралните домове - казината. Хората се отнасят към това напълно снизходително, някои дори "си опитват късмета".

Хазартните игри изобщо, а и играта на карти в частност напълно заслужават осъждане. Църквата винаги е осъждала решително подобни игри. Наистина в древността игрите на карти не са съществували, но все пак хазартните игри на нашето време представляват копие на езическите игри. Езичниците са играели с монети, както в наше време обикновените хора и децата играят на ези-тура, играели са на дама, както у нас днес играят шах или домино, а игралните шестоъгълни или четириъгълни кости с номера върху тях представляват прототип на нашите игрални карти.

Прочети още
от Предание БГ

Съкрушаването за греховете не е просто чувство: предел на сърдечното съкрушаване за греховете е твърдото намерение да не оскърбяваме повече Бога с греховете си.

Св. Теофан Затворник

Прочети още
от Предание БГ

Да се опишат козните и дейността на дявола не е лесно. Трудността идва от там, че само тези, които са успели да избягат от неговото влияние, могат ясно да разпознаят неговите дела. Като изследваме ученията на светците, обаче, ние също можем да разпознаем личността на дявола и начините, които използва, за да плени хората и да ги държи под свой контрол. Разчитаме основно на наставленията на светците, които са били победители над дявола чрез силата на Христос. Така и ние можем да повторим словата на апостол Павел: защото не са ни неизвестни неговите замисли (2 Кор. 2:11). Опитът на Църквата е изобличил всички схеми на дявола и начина му на мислене.

Прочети още
от Предание БГ

През този период ние навлизаме в голямата духовна арена на благословения Велик Пост. Светият и Велик пост е време на покаяние, разкаяние, за сълзи, за промяна на себе си, за ново стъпало в духовния живот. Подобно на любяща майка, грижеща се за своите деца, за нас, християните, Църквата е определила периода на Поста като такъв, посветен на борбата, за да помогне на своите деца да укрепнат в битките, за се пречистят, да се приближат по-близо до Бога и да бъдат счетени достойни да отпразнуват великият ден на светоносното Възкресение.

Прочети още
от Предание БГ

Християнинът не бива да помни злото, но е длъжен от сърце да прощава на онези, които са съгрешили пред него. (Св. Василий Велики)

*

Не бива да помним злините на съгрешил към нас и покаял се, а трябва да му простим от сърце. (Св. Василий Велики)

*

Прочети още
от Предание БГ

А в лето 1796 нападнаха пазванските хайдути и изполниха вси села и касаби. Вече не можих да изляза нигде. Проваждах поповете да собират мирията, ала нужно половината не можаха да уземат. На тая са година повдигна Урумели-валиси Мустафа паша сас 40 хиляди войска верх Пазвантоолу. И держаха Видин много време на майсере, и не можиха да му сторят нищо. И като си пойде Мустафа паша, пазванските хайдути пак изполниха епархията моя все.

Прочети още
от Предание БГ

С падението се изменило и тялото, и душата на човека. В собствен смисъл падението било за тях и смърт. Видимата, наричана от нас смърт всъщност е само разделяне на душата от тялото, преди това вече умъртвени поради отдръпването от тях на истинския живот, Бога. Ние се раждаме вече убити от вечната смърт! Ние не чувстваме, че сме убити, както и на всички мъртъвци е свойствено да не чувстват смъртта си! Недъзите на нашето тяло, неговата зависимост от враждебното влияние на различни вещества от материалния свят, грубостта му - всичко това е следствие от падението му. По същата причина тялото ни е попаднало в рода на животинските тела; то съществува чрез живота на падналото естество. То служи за тъмница и гроб на душата. Силни са тук употребените думи! но дори и те недостатъчно изразяват сгромолясването на тялото ни от духовната висота до плътското състояние. Нужно е самоочистване чрез дълбоко покаяние, за да се получи представа за бедственото състояние на тялото ни, За неговата умъртвеност поради отдалечаването му от Бога. В това състояние на умъртвеност понеже са крайно груби и веществени, телесните сетива са неспособни да общуват с духовете, не ги виждат, не ги чуват и усещат.

Прочети още
от Предание БГ

Днес мнозина се опитват да опорочат всичко: семейството, младежта, Църквата. В нашето съвремие наистина можем да кажем, че държавата води война срещу божествената правда. Нейните закони за насочени против Божиите Закони.

Днес те се опитват да разрушат вярата, а за да рухне зданието на вярата те тохомълком първо махат един камък, а след това друг. Но всички ние сме виновни за разрухата; не само онези, които рушат, но и ние, които виждаме как се подкопава вярата и не полагаме усилия да я заздравим. В резултат на това съблазнителите добиват смелост, така че да създават дори по-големи затруднения за нас, като техният гняв против Църквата и монашеският живот нараства.

Прочети още
от Предание БГ

Следва да имаме предвид истината и хармонията в ученията на Отците на Източната Църква и Светото Писание, и същевременно погрешната посока на аскетите на Западната Църква и техните писания.

Понастоящем чета книги на славянски, на руски и други езици. В това число е и Сборник на мисли на Светите Пустиножители в Египет. Тези мисли са безценни перли! Гмуркачите в морските дълбини проникват в дълбочините на океана в търсене на скъпоценни перли. А Светите Отци се оттеглят в дълбините на пустинята и се спускат дълбоко в себе си, за да открият най-различни безценни духовни перли: Христоподобно смирение, детска простота и липса на лукавство, ангелско безстрастие, духовна мъдрост и проницателност. С една дума, открили са Евангелието.

Прочети още
от Предание БГ

Христовата Църква на земята, представлявайки по своята същност духовно царство, има, разбира се, и външна форма на своето битие, тъй като тя се състои от хора, облечени в тленна плът. За съжаление, не всички хора приемат християнската вяра по вътрешно убеждение, с желание във всичко да следват Божията воля. Някои стават християни по силата на стеклите се обстоятелства, например: следвайки общия пример, или несъзнателно, бидейки кръстени в детството от своите родители. Други хора, макар и стъпили на пътя на спасението с искреното желание да служат на Бога, с времето са намалили своето усърдие и са започнали да се поддават на своите предишни грехове и пороци. По силата на тези причини към Христовата Църква могат да принадлежат и често действително принадлежат немалък брой хора, които допускат разни порочни постъпки, явно грешат. Разбира се, техните осъдителни постъпки извикват обвинения, хвърлят сянка на цялата Христова Църква, към която тези грешници формално принадлежат.

Прочети още