от Митрополит Йеротей Влахос

Както стана известно преди няколко дни, Митрополит Йеротей Влахос излезе с доклад от 20 страници, в който коментира събора на Крит и приетите документи. По-долу публикуваме коментарите на владика Йеротей върху документа "Отношенията на Православната Църква с останалия християнски свят", който според мнозина известни духовници и богослови съдъжра недопустими догматически и канонични неточности. Преводът е на Алексей Стамболов.

***

Документът „Отношенията на Православната Църква с останалия християнски свят”, по който имаше най-много обсъждания и който предизвика най-много тревоги, не беше зряло написан и имаше нужда от по-нататъшна преработка.

Тези, които наблюдаваха отблизо подготовката за „Светия и Велик събор” знаят много добре, че сред темите му имаше една със заглавие „Отношенията на Православната Църква с останалия християнски свят” и друга със заглавие „Православната Църква и икуменическото движение”. Тези две теми в крайна сметка бяха обединени в един документ и затова в окончателния текст се забелязваха различни противоречиви моменти. Така че това беше един текст, който се приемаше допълнения, изменения буквално до последния момент преди подписването му – нещо, което означава, че, от една страна, не беше зрял, а от друга, че ще създаде различни проблеми в бъдеще.

Прочети още
от Доц. Костадин Нушев

През изминалата седмица в публичното пространство се появиха настойчиви призиви Българската православна църква много спешно да помоли да й бъде позволено да подпише постфактум документите, редактирани на събора в Крит!?

Подръжниците на това спорно предложение считат, че в противен случай на четирите поместни автокефални патриаршии, които по свои съображения са взели своето суверенно решение, ще им бъде наложена схизма или те едностранно ще се окажат в положението на схизма! Това твърдение само по себе си заслужава специален каноничен и църковно-правен анализ, но в основанията, които се привеждат за него има нещо твърде странно и превратно от логическа гледна точка.

Прочети още
от Пътят на отците

Един от участниците в Критския събор, известният богослов и църковен писател, митрополит Йеротей (Влахос) излезе с доклад от двадесет страници, в който коментира ситуацията около събора в Крит. В частност владиката разказва защо е отказал да подпише документа „Отношенията на Православната Църква с останалия християнски свят“. Agionoros.ru публикува най-важните тезиси в доклада на владиката:

Прочети още
от Отец Владимир Дойчев

„Среща с Живота“ върви добре. Вторият тираж е на свършване. Сайтовете се надпреварваха да ми искат текстове. Даваха ме всяка седмица по телевизията. От журналистиката съм понаучил какво трябва да правиш и какво не, за да се харесваш на хората. Колко му е? Стоиш си кротко и приемаш аплодисменти. А големите работи са за големите хора. „Аз съм малък и недостоен! Не е за мен това!“ Така и за смирен ще те помислят. А и врагове няма да имаш…

Аз обаче, (както личи от заглавието на блога) съм си аутсайдер. Никога не съм бил оцеляващ. Винаги ме е било грижа за онова, което е в сърцето ми, повече отколкото за доброто ми име, кариерата, перспективата и известността. Така пропуснах златни шансове да се прославя. Не ми пука. Понякога заради любовта ти могат да те намразят – хора, които не познаваш и хора, на които си помагал. Може приятели да те ударят в гръб. Например, наричайки те „зилот“, каквото и да означава това в главите им. Но и това е за смирение! И това е, за да търсим упование в Христа, а не в човеци. Дойдох в Църквата заради истината. Намерих я с огромни трудности и не съм съгласен да я изтъргувам за нищо в този свят.

Прочети още
от Пътят на отците

Бачкият епископ Ириней, който взе участие в събора на Крит в състава на делегацията на Сръбската Православна Църква, поясни на страниците на гръцкия портал Romfea.gr защо е отказал да подпише документа "Отношенията на Православната Църква с останалия християнски свят".

По този начин владика Ириней потвърди информацията, че е бил един от неподписалите този документ.

"Не подписах документа "Отношенията на Православната Църква" с останалия християнски свят" - пише епископ Ириней, - защото епископите, членове на събора, имаха право да се изказват, но нямаха право на глас. На събора вместо приетото от апостолите и заповядано от светите отци правило "един мъж - един глас" действаше друго правило: "една автокефална църква - един глас". С други думи, имат право на глас само Предстоятелите на Поместните Църкви".

Прочети още
от Пътят на отците

- Ваше Всепреподобие йеросхимонах Димитрий, преди повече две седмици епископи от 10 поместни православни църкви се събраха на о. Крит с претенцията, че провеждат „Свят и Велик събор” на Православната църква.

Според Вас, с какъв статут ще остане това събитие в църковната история?

- За статута на един събор, както се вижда от църковната история, се съди според приетите на него вероопределения, а не според броя на участвалите поместни църкви или епископи. И още по-точно, критерият е дали тези вероопределения отговарят на Свещеното Писание и Свещеното Предание, в частност - на Вселенските и поместните събори на Църквата.

Прочети още
от Отец Владимир Дойчев

Пътят към вкъщи минава през един подлез – и в буквалния, и в метафоричния смисъл. В него има компютърен клуб. От тези, в които тийнейджъри киснат с часове, сражавайки се във виртуални войни. Някои играят с денонощия. Малки деца, а лицата им уморени като истински ветерани… Понякога стърчат отвън и пушат. Може би в почивките между битките от бъдещето – с най-модерни пистолети, бомби и каквото там още.

Минавам покрай тях спокойно. С бавна крачка. А те от време на време (когато са им останали сили) ме забелязват и ми подвикват по нещо. Например: „Ей, отче наш, защо крадеш?“ И други подобни. Изглежда, в редките случаи на общуване със света на големите, са разбрали, че свещеникът е за присмех. И те отегчено вършат това, на което са научени.

Прочети още
от Пътят на отците

Черногорският и приморски митрополит Амфилохий съобщи, че не е подписал документа "Отношенията на Православната Църква с останалия християнски свят", приет на събора на Крит, който се проведе от 18-26 юни 2016 г. За това митрополитът разказа в предаването "Жива истина" по черногорския телеканал "Атлас", като допълни, че именно този документ е предизвикал най-остра полемика на срещата на Крит.

Прочети още
от Пътят на отците

„Как може, светият и велик събор на Крит да нарече инославните еретически общини Църкви – попита Гортинският митрополит Йеремия – те казаха, написаха и подписаха термина инославни християнски Църкви. Какво следва оттук нататък: и еретиците станаха „Църква“? Тогава за каква ЕДНА Църква говорим в Символа на вярата.“

Митрополит Йеремия напомни, че делегацията на Еладската Църква на събора е нарушила своето обещание да отстоява единогласно приетата позиция от Св. Синод и предложената поправка „християнски изповедания и общини“.

Прочети още
от Пътят на отците

На известният портал за църковни новини Romfea е публикувано заявлението на Навпактския митрополит Йеротей (Влахос), осветляващо събитията, случили се в хода на събора на Крит.

Владика Йеротей потвърждава, че „по богословски мотиви“ не е подписал текстът „Отношенията на Православната Църква с останалия християнски свят“, а документът „Мисията на Православната Църква в съвременния свят“ и „Тайнството брак и препятствията за него“ са подписани от него с уговорки.

Прочети още
от Пътят на отците

Двама от най-големите православни богослови и проповедници Лимасолският митрополит Атанасий и Навпактският митрополит Йеротей (Влахос) не са подписали документа "Отношенията на Православната църква с останалия християнски свят". Да сложат подписа си под същия документ са отказали и още 5 епископи от Кипърската Православна Църква, както и Бачкият епископ Ириней от Сръбската Православна Църква. Ето и имената на кипърските епископи:

Прочети още
от О. Владимир Дойчев

Една от опорните точки, която мина през медийното пространство, беше колко много апостолите обичали инославните, говорели си с тях и така Църквата набъбнала от 12 души на много хора. Не били като сегашните „зилоти“, които използват некоректни думи като „еретици“, говорят грубо и фанатично и по този начин се стараят да разсипят постигнатото от Христовите ученици. Така ли е всъщност?

Реших на празника на светите апостоли да събера някои техни думи на едно място, пък всеки сам да решава в какво да вярва… Жив е Бог, Той ще остсъди!

Прочети още
от Пътят на отците

С огромна печал и душевна болка ние следим, с помощта на средствата за масова информация, откриването на „Светия и Велик Събор”, който започна в неделята на Петдесетница с Божествена литургия. В следващите редове ние съвсем накратко ще изложим нашите първи изводи (по повод Събора) пред верния народ Божий. 

Първият печален извод е присъствието и молитвата по време на утренята и Божествената Литургия (на Петдесетница), на този велик Господски празник, на еретиците-паписти, протестанти и монофизити, което, както е известно, е забранено от Светите Канони. Предстоятелите на Православните Църкви и другите участващи в (богослужението) епископи нарушиха Свещените канони, Правилата на Светите Апостоли и на Съборите, макар те първоначално да искаха да отправят към целия свят послание за това, доколко уважават решенията на Вселенските събори, а също и посланието за укрепване на съборния строй, за който говориха, “биейки се в гърдите” и произнасяйки високопарни заявления.

Прочети още
от Пътят на отците

1.
"Разкол в Православието!"; "Студена война в Православието!"; "Цариградските реформатори срещу Московските догматици!"; "Архиконсерватори нападат събора!"; "БПЦ отрича диалога!"; "БПЦ взриви Православието!" - това четем от една седмица и ще го четем дълго.  
2.
"Едни слова сменяха други, и думите раждаха думи, и много чернилка се изля върху истината, и с многословие я прикриваха... Аз не подписах унията".
Така св. Марк Ефески описва Флорентинския събор през 1438-1439 г. В страшни дни за Православието бил онзи събор, и още по-страшни изпитни идвали, ятаганът вилнеел над величествения Търновград, наричан доскоро Втори Рим, кръв бликала от избодените очи на иконите, до падането на Константинопол оставало едно стенание... И тогава папа Евгений ІV решил, че това е сгодното време, щастливият кайрос. И поискал от православните пратеници дребен компромис - ще ви помогнем, но първом се отречете от православието, на което светецът отвърнал: "Знаеш ли на какво прилича твоето предложение? Приеми да ти отрежат главата, пък после ходи където искаш". И когато папата не видял подписа на Марк Ефески под акта за унията, рекъл: "И така, ние нищо не направихме"... 

Прочети още
от Георги Тодоров

Решението на Св. Синод на Българската Православна Църква да не участва в зле скроения Събор, наречен за юни 2016 г. на остров Крит, не е само човешко дело, а най-вече дело на Онзи, Който е казал: „силата Ми се в немощ напълно проявява.“ (2Кор. 12:9)

Защото привидно най-немощната от православните Патриаршии разтури козните на врага, който беше уплел в своите мрежи гордите (чрез гордостта им), силните (чрез силата им) и хитроумните (чрез хитроумието им). Подценената Българска Църква, с която хюбристичният Фенер си позволяваше всяко високомерие и безцеременност, отказа да участва в узаконяването на беззаконието (икуменизма), чиито мрежи от 93 години изкусно се плетят от светския дух чрез онези, които напоследък се обявиха за „първи без равни“.

Прочети още
от Велислава Дърева

1.
"Когато настана ден Петдесетница, те всички в единомислие бяха заедно" (Деян.  2:1). В неделната утрин апостолите и Св. Богородица се молели в Сионската горница, там, дето някога била Тайната вечеря, и Светият Дух ги преизпълнил със своите щедрости, и те заговорили на всички езици, та да следват казаното от Иисуса "Идете научете всички народи" (Мат. 28:19) и всеки народ да говори с Господа на своя си език. По-късно еретиците триезичници, поради своето човекоугодие, няма да устоят на съблазните на властта, ще презрат и завета Христов, и даровете на Светия Дух, и ще дадат преднина на Понтий Пилат, и първите, които ще сразят триезичната ерес са нашите първоучители, Светите братя Кирил и Методий. Но това ще стане по-късно. 
А в онази неделна утрин се родила Христовата Църква. Затова и началото на събора, наречен "Велик и Свят", беше насрочен за този ден. Като знак, заявка или метафора на някакво прераждане, или може би преображение, или пък - защо не! - една "Критска пролет" за Православието...

Прочети още
от Пътят на отците

- Ваше Високопреосвещенство, решението на Светия синод да не участва във Всеправославния събор в Крит, донесе разнопосочни коментари. Много от тях бяха крайно критични и осъдителни, включително и в църковните медии. Как бихте обяснили на прост език какво се случи и защо архиереите решиха да постъпят по този начин?

- Нашето решение е следствие от друго наше решение от 21 април 2016 г., когато Светият синод прие становище по проектодокументите, подготвяни от Всеправославната комисия за разглеждане и приемане от Светия велик събор. По единия документ, който засягаше отношенията на Православната църква с останалия християнски свят, ние изказахме доста критични забележки. И решихме, че този документ не може да се приеме в този му вид, защото ще узакони икуменизма. Ние се готвехме да отидем на събора. Бяхме резервирали места в хотел на о. Крит. Бяхме уговорили и самолет, с който да летим до острова за събора. Бяхме дали и немалка сума като капаро за хотел на о. Крит, което означава, че ние имахме сериозно намерение да отидем на събора и да защитим нашата православна позиция.

Прочети още
от Пътят на отците

Преди няколко дни участниците в международна богословска конференция на тема „Междурелигиозен синкретизъм“, която се проведе в началото на 2016  г. в гр. Кишинев, Молдова, са изпратили писмо до Негово Светейшество Българския Патриарх Неофит и членовете на Св. Синод на БПЦ по повод на предстоящия всеправославен събор. Ето и текстът на писмото:

Прочети още
от Пътят на отците

(Изказване пред Архиерейския събор на Еладската православна църква, май 2016 г.)

Навпактски митрополит Йеротей (Влахос)

Светият и велик събор, който предстои да се събере през юни 2016 г. на о. Крит, бе чакан от мнозина, които мечтаеха за него, подготвиха го, измориха сеи сега се очаква провеждането му.

Въпросите, които се поставят, са дали Светият и велик събор е същият, който са очаквали онези, които са мечтаели за него. По този въпрос се говори и пише много, някои изказват радостта си, защото най-после настъпи този дългоочакван час, други пък изразяват остра тревога, сериозни опасения, а трети изпитват пълно разочарование. В това кратко изложение ще се огранича с някои акценти.

1. Събор на предстоятелите

Предстоящият Събор се определя като Свят и велик събор на Православната църква, но в действителност ще бъде Събор на предстоятелите на православните Църкви. Мнението ми се основава на факта, че всички важни решения бяха взети от предстоятелите на православните Църкви.

Прочети още
от Пътят на отците

Действията на Руската Православна Църква в последните дни са сигнал, че участието на РПЦ във Всеправославния събор е също под въпрос.

В понеделник 13 юни в Москва ще се състои извърдено заседание на Св. Синод на Руската Православна Църква. Председателят на Отдела за връзки на Църквата с обществото и медиите В. Р. Легойда поясни, че заседанието на Св. Синод ще се състои, за да бъде обсъдена извънредната ситуация, създала се след отказа на редица Поместни Православни Църкви да приемат участие в работата на Всеправославния Събор, който е планиран да се проведе на о-в Крит в периода 18-27 юни 2016 г.

Прочети още