Митрополит Йеротей Влахос: Лично аз бях подложен на сериозен натиск и оскърбително отношение... Последният критерий за истина на събора беше Йоан (Зизиулас).

от Пътят на отците

На известният портал за църковни новини Romfea е публикувано заявлението на Навпактския митрополит Йеротей (Влахос), осветляващо събитията, случили се в хода на събора на Крит.

Владика Йеротей потвърждава, че „по богословски мотиви“ не е подписал текстът „Отношенията на Православната Църква с останалия християнски свят“, а документът „Мисията на Православната Църква в съвременния свят“ и „Тайнството брак и препятствията за него“ са подписани от него с уговорки.

Митрополитът съобщава, че според него на Критския събор са били фактически отхвърлени всички поправки, предложени от делегацията на Еладската Православна Църква.

Документът „Отношенията на Православната Църква с останалия християнски свят“ от самото начало е предизвиквал безпокойство у митрополит Йеротей, но той до края се е надявал, че той ще бъде коригиран благодарение на поправките на Еладската и другите Поместни Църкви.

Но на събора последният критерий за истина се е оказал Пергамският митрополит Йоан Зизиулас: „Той отхвърляше поправките, изменяше ги или ги приемаше“.

В резултат, по мнението на владика Йеротей „се получи незрял текст“, в който до самия последен момент (дори на етап превод на руски, френски и английски език) се внасяха изменения.

Владиката смята, че текстът „Отношенията на Православната Църква с останалия християнски свят“ изцяло е трябвало да бъде снет от обсъждане. Сам той не е подписал този документ, тъй като той противоречи на учението на Отците на Църквата.

Митрополит Йеротей съобщи също за това, че на събора е била отхвърлена поправката на Еладската Църква в документа „Отношенията на Православната Църква с останалия християнски свят“, която в шестия параграф е предлагала „християнски църкви и конфесии“ да се замени на „християнски конфесии и общини“.

В петък, когато се е обсъждал документът „Отношенията на Православната Църква с останалия християнски свят“, дискусията е влязла в задънена улица. Румънската църква е оттеглила своята поправка „конфесии и инославни общини“ към шестия параграф , като е останало да се избира между вариантите „инославни Църкви“ на Кипърската Църква и „християнски конфесии и общини“ на Еладската Църква.

През деня на извънредно съвещание делегацията на Еладската Църква е приела решение до край да устоява позицията на Свещения Синод на Еладската Църква и да предложи редица алтернативни варианти: „Православната Църква знае за съществуването на инославни“ или „други християни“ или „неправославни християни“.

Тъй като всички тези варианти са били отхвърлени, Константинополският патриарх на вечерно заседание публично е предложил да се проведе среща между Пергамският митрополит Йоан (Зизиулас) и Навпактския митрополит Йеротей (Влахос), за да се изработи решение.

Пергамският митрополит е посрещнал инициативата хладно, а владика Йеротей е заявил, „че това не е личен проблем, а въпрос на цялата делегация на Еладската Църква“.

Тогава Вселенският патриарх е казал на Атинския архиепископ, че обезателно трябва да се стигне до някакво решение.

Събота сутринта е било проведено съвещание на делегацията на Еладската Църква, на което е било прието решението да се предложи вариантът „Православната Църква признава историческото название на други, не намиращи се в общение с нея инославни християнски църкви и конфесии“.

След което митрополит Йеротей е заявил, че няма да подпише текст с такава формулировка.

Митрополит Йеротей съобщава също, че на събора е имало рязка критика към свещеноначалието на Еладската Църква за неговата последователна позиция. Вероятно този психологически натиск е допринесъл да се стигне и до окончателния вариант за поправка, която е била утвърдена. „Лично аз се натъкнах на сериозен натиск и оскърбително отношение от страна на йерарсите. По моя информация, на натиск са били подложени и други членове на Еладската Църква“ – съобщава митрополит Йеротей.



източник: pravoslavie.ru