Свещенството на цялата Ловчанска Епархия застана зад митрополит Гавриил по въпроса за предсъборния документ върху икуменизма

от Пътят на отците

Тази седмица приключи и последната от свещеническите конференции в Ловчанска Епархия, които по традиция се провеждат всяка година по време на Великия Пост. По време на проведените конференции в 5-те духовни околии на Епархията беше разгледана и позицията на Ловчанския митрополит Гавриил относно предсъборния докукмент върху икуменизма, одобрен за раглеждане на всеправославния събор на о-в Крит през месец юни тази година. Във всичките 5 духовни околии на Епархията свещенослужителите единодушно застанаха зад Ловчанския митрополит и подложиха на силна критика неправославните и еретически идеи, съдържащи се в документа "Отношенията на Православната Църква с останалия християнски свят". В резултат на това декларацията, която първоначално беше приета от Ловчанска, а след това и от Троянска духовна околия, беше приета и от останалите три духовни околи - Тетевенска, Ботевградска и Пирдопска, и стана декларация на цялото духовенство на Ловчанска Епархия. 

По-долу отново поместваме текста на декларацията:

Д Е К Л А Р А Ц И Я

от свещенослужителите от Ловчанска Епархия на БПЦ

Ние, долуподписаните свещенослужители от Ловчанска епархия на Българската Православна Църква - Българска Патриаршия, по време на състоялата се на 23.03.2016 г. в гр. Ловеч свещеническа конференция, след като изслушахме,

ДЕКЛАРИРАМЕ: подкрепяме в пълнота и в единомислие становището на епархийския ни митрополит Негово Високопреосвещенство Ловчанския митрополит Гавриил, изпратено на Негово Светейшество Българския патриарх Неофит, Председател на Светия Синод на БПЦ, с писмо № 61 от 11.03.2016 г., относно текстове на документи, които предстои да бъдат разглеждани от Великия и свят събор на Православната Църква, който ще се проведе между 16 и 27 юни т. г. в Православната академия на остров Крит, а именно сериозните възражения върху единия от документите, наречен „Отношението на Православната Църква с останалия християнски свят“.

Считаме, че настоящата ни декларация е необходимо да бъде изпратена на Негово Светейшество Българския патриарх Неофит, Председател на Светия Синод на БПЦ, чрез Негово Високопреосвещенство Ловчанския митрополит Гавриил и разпространена в средствата за масова информация.

--------------------------------

Писмо на Негово Високопреосвещенство Ловчански митрополит Гавриил до Негово Светейшество Българския патриарх Неофит

До Негово Светейшество

Неофит

Патриарх Български

Председател на

Светия Синод на БПЦ

гр. София

ВАШЕ СВЕТЕЙШЕСТВО,

Получихме Вашето писмо №197 от 02.03.2016 г., с което приложено Ни изпращате одобрените текстове, които предстои да бъдат внесени за разглеждане от Великия и свят събор на Православната Църква, който ще се проведе между 16 и 27 юни т. г. в Православната академия на остров Крит. Решението за изпращането на тези текстове е взето на заседание на Св. Синод на 06.02.2016 г., прот. № 4 – пълен състав.

За съжаление на заседанията на 05-06.02.2016 г. Ние по сериозни здравословни причини отсъствахме. Считаме за Наше архиерейско право и дълг да направим някои Наши сериозни възражения върху единия от документите, наречен „Отношението на Православната Църква с останалия християнски свят“.

Относно т. 4:

В Православната Църква под „единението на всички“ винаги се е разбирало, че тези, които са изпаднали в ерес или разкол, трябва първо да се върнат в Православната вяра и окажат послушание към Светата Църква и тогава чрез покаяние те могат да бъдат приети в Църквата.

Относно т. 5:

Цитираме: „Съвременните двустранни богословски диалози ... имат за цел да потърсят „изгубеното християнско единство”...”

Тук трябва да се уточни, че в Светата Църква никога не е било губено общението между християните и тъй като тя ще пребъде до края на света, както Господ е казал, че портите адови няма да ѝ надделеят (Мат. 16:18), то това общение също ще пребъде вечно.

Относно т. 6, т. 16 и др.:

Освен Светата Православна Църква не съществуват други църкви, а единствено ереси и разколи, и да се наричат последните „църкви“ е богословски, догматически и канонически напълно погрешно.

Относно т. 12:

В т. 12 казаното, че „при провеждането на богословските диалози общата цел за всички е окончателното възстановяване на единството в правата вяра и любовта“, е напълно неправилно и неприемливо, защото трябва да се уточни и подчертае, че връщането към правата вяра е за еретици и разколници и по никой начин не касае Православната Църква.

Слава Богу, че Българската Православна Църква през 1998 г. излезе от ССЦ, с което изрази своето неодобрение на неговата дейност, тъй като не може да членува в една организация, в която тя е смятана за „една от многото или като клон на Едната църква, която търси начин и се бори за нейното възстановяване чрез този Световен събор“.

Един е Господ, една е Църквата, както се говори в Символа на вярата.

Ваше Светейшество, ако тези текстове не бъдат коригирани, то ние ще узаконим едно еретическо учение и практика за приемане на еретици и разколници, без те да са станали истински членове на Едната Света Православна Апостолска Църква.

Препоръчваме се на светите Ви молитви и оставаме на Ваше Светейшество в Христа брат,

+ ЛОВЧАНСКИ МИТРОПОЛИТ