Св. Григорий Богослов: Петдесетница

от Предание БГ

Нека духовно размислим за празника, та духовно и да го празнуваме. У всеки има начин на чествуване - начинът в служителя на Христа е словото, което напълно отговаря на деня. Никоя красота не радва любителя на хубавото така, както духовното празнуване радва любителя на празниците. Празнува и иудеинът - но по буква, защото той, гонейки телесния закон, духовния не постига. Празнува и елинът - но телесно, прилично на неговите богове и демони. Празнуваме и ние, но празнуваме, както е угодно на Духа: а угодното Нему е това, което в слово и дело е прилично на тържеството.

Да се празнува - за нас значи да се придобиват блага за душата, блага постоянни и вечно притежавани, а не преходни и тленни, които малко наслаждават духа, а повече му вредят и го разтляват. Достатъчно е затялото неговата злоба! Нужно ли е в пожара да се хвърля запалително вещество? Разумно ли е да се дава на звера възбудителна храна? Затова длъжни сме да празнуваме духовно!

Ние чествуваме петдесетница: слизането на Дух Светии. завършека на обетованието, изпълнение на надеждата - тайнство дивно, и велико, и досточтимо! Светия Дух всякога е бил и ще бъде - Той не започнал и няма да завърши битието Си, понеже всякога с Отца и Сина се роди и числи: защото несъобразно би било за Отца някак си да бъде без Сина. както пък и на Сина без Духа - противното би било безславно за съществото на Бога, би било изменение на единството и липса на пълно съвършенотво. И тъй, Духът всякога е бил приемащ, а не приеман; извършващ, а не извършван; изпълняващ, а не изпълняван; освещаваш, а не освещаван; привеждащ към обожаване, а не водим към обожаване. Духът е всякога един и същ Сам за Себе Си и за Онзи, с Които се числи - Той е невидим, невместим, неизменяем, няма качества, количество и вид, не се включва във времето; Той е неосезаем, самодвижен, всякога движим, свабоден, самовластен, всесилен - всичко, което принадлежи на Единородния, е присъщо и на Духа, а всичко заедно произлиза от Първопричи­ната. Духът Светий е живот и животвори; Той е светлина и пазител на светлината; Той е извор на благостта и течаща доброта; Той е Дух на истината, на премъдростта, на разума, на познанието, на благочестието, на съвестта, на силата. Чрез Него се познава Отец и се прославя Синът - и Самият Той чрез Тях само се познава като едно съчетание, служение и поклонение, като една сила, съвършенство и освещение!

Като имате даровете на Духа, приемете и Самия Дух, не само за подвиг, но и подвиг законен в живота! От Него за награда на живота ви нека да бъде подарен и този венец - да изповядате Духа истинно и съвършено, и с нас и преди нас, да Го проповяд­вате достойно! Като мъдърствуваме духовно, нека празнуваме и благочестиво, както е угодно на Духа, та под сянката на благодатта Му да познаем истината и постигнем съвършенство във вярата и благочестието!