от Предание БГ

В Православния Катехизис е написано “Древните християни се причастявали всеки неделен ден (защото постоянно живеели в смъртна опасност от гонителите): между сегашните не много имат такъв чист живот. Църквата завещава на християните да се изповядват пред духовния отец и да се причастяват с Тялото и Кръвта Христови, на ревнуващите за благоговеен живот, четири пъти в годината, или всеки месец, а на всички непременно веднъж в годината.“ Близкият до нас по време праведния отец Йоан Кронщадски съветва своите духовни чада да се причастяват през две седмици. Човек се подготвя една седмица, като пости, прочита правилото и се причастява. Следващата седмица живее с получените при причастието дарове и отново се готви една седмица.

Прочети още
от Предание БГ

Дар Божий, венец и съвършенство във всичко- така наричаме любовта и обожението. Има единствено любов, любов – и нищо повече. Човекът е цял и неразлъчно пребивава с Бога, с когото има пълно единство. Умът спира, мислите напълно изчезват от главата, не разсъждава за нищо, единствено съзерцава Бога и прави, и говори единствено това, което чува от Бога. Пълното единение с Бога е невъзможно без бездействието на ума, пълното, а не частично отсъствие на мисли. Иначе какво пребиваване с Бога може да има, когато умът действа, малко или много мисли се раждат в него, а разумът е зает с размишления над тях? Единствено любов. Съзнанието трябва да спре и никакви мисли не трябва да има в него.

Прочети още
от Предание БГ

В Закона е писано, че Бог заповядал на израилевите синове, всяка тодина да дават десятък от всичко, което придобиват и, изпълнявайки това, те имали благословение във всичките си начинания. Светите Апо­столи, знаейки това, са наредили и са ни дали в помощ и като благо­ деяние за душите ни още нещо, по-голямо и по-висше — да отделяме десятък от дните на нашия живот и да го посвещаваме Богу: та по тоя начин и ние да получим благословение за всички наши начинания и да очистваме ежегодно греховете си, които сме извършили през ця­лата година. Като разсъдили така, те са ни осветили от триста шест­десет и пет дни в годината тези седем седмици на светата Четиридесятница. Така те са ни отделили тези седем седмици. Но, след време Отците благоразсъдили да прибавят към тях още една седмица: първо затова, за да могат ония, които желаят да пристъпят към подвига на поста, през тази седмица да привикнат и да се приготвят за него; второ, в спомен на четиридесетдневния пост на Господа Иисуса Христа. Защото, като отделим от осемте седмици съботите и неделите, полу­чаваме четиридесет дни, а постът в светата събота се счита за особен, защото тя е най-светата и единствена постна от всички съботи през годината. А, седем седмици без съботните и неделни дни правят три­десет и пет дни. Като сложим поста в светата Велика събота и половината от Светлата и светоносна нощ, получаваме тридесет и шест дни и половина, което представлява точно десетата част от триста шестдесет и пет дни в годината. Защото десетата част от триста е тридесет, десетата част от шестдесет е шест, а десетата част от пет съставлява половината (от Светлия ден). Ето, както казахме, три­ десет и шест дни и половина. Това е, така да се каже, десятъкът от цялата година, който, както казах, Апостолите са ни осветили за по­каяние и очистване на греховете през цялата година.

Прочети още
от Предание БГ

Запитах веднъж правдата: "Чий е този гроб? Какъв е човекът, положен в него? Никой не ми обясни това". Правдата ми даде следния отговор: "Тук е погребан славен цар; ела и виж неговото унижение; до него пък лежи бедняк - и те в нищо не се различават".

Прочети още
от Предание БГ

Всяка страст е болест на душата; в крайна сметка завистта, гнева, скъперничеството не са телесни, а душевни. Лекуваме болното тяло, но в още по-голяма степен трябва да лекуваме и болната душа. За борбата със страстите съществуват и манастирите. Впрочем и светските хора не могат да бъдат избавени от тази борба, ако искат спасение.

Прочети още