от Предание БГ

Иконата е символ на невидимото. Ако виждаме външното проявление на Христос или на Неговите светии, иконата следва да отразява също така и вътрешното състояние, тяхната святост. Дори светските образи олицетворяват някаква идея. Вземете, например, паметникът на Петър Велики в Петроград: той е върху изправен на задните си крака кон, като ездачът е в издигнато положение; това изразява колко много той повдига Русия в множество аспекти. Много други паметници са проявление на някаква идея. Ако това става в светското изкуство, то в още по-голяма степен това се отнася в религиозното изкуство, където се отразява възвишеното, небесното, духовното. Иконата не е портрет; портретът отразява единствено земния образ на човека, а иконата изобразява също така и вътрешното състояние. Понякога изображенията, показващи единствено външния вид, се различават едно от друго според разликата във времето.

Прочети още
от Предание БГ
Кондак 1. 
Избран от Бога за обръщане на Израил от Вааловите прелести, страшни изобличителю на законопрестъпните царе, просиял с пламенна ревност по Бога Вседържителя, със свят живот и чудеса, грабнат с плът на Небето и имащ да дойде преди Второто Христово пришествие, похвални песни ти принасяме, Божий пророче Илия. А ти, като имаш велико дръзновение пред Господа, от всякакви злини и беди избави с твоите молитви нас, които благочестно ти зовем:
Радвай се, велики пророче Илия, славен предтеча на Второто пришествие Христово!
 
Прочети още
от Предание БГ

На Велика събота Църквата възпоменава телесното погребение на Иисуса Христа и слизането Му в ада. По обичая на юдеите Йосиф и Никодим снели пречистото тяло Господне от кръста, обвили ги в пелени с благовония и го положили в нов каменен гроб в Йосифовата градина, която се намирала недалче от Голгота. При погребението на Иисуса присъствали много жени, които бяха последвали Иисуса от Галилея и Му служели; между тях били Мария Магдалина и Мария, майка на Иакова и Иосия, и майката на Зеведеевите синове.

Прочети още
от Предание БГ

Тропар, глас 8

Ти, Който в деветия час заради нас си вкусил смърт по плът, умъртви мъдруването на нашата плът, Христе Боже, и ни спаси!

Прочети още
от Предание БГ

Блаженият Давид, макар и лишен от лирата си, чрез песента на децата високо се радва и духом заедно с тях участвува в тържеството, както някога пред лицето на ковчега Божий - и той с тях пее и възклицава радостно: благословен е, Който идев име Господна! Нека го запитаме: кажи ни, пророче, кой е този, който иде в име Господне? Не ни е работа - казва той, сега да Ви уча: това сега е предоставено на децата от Онзи, Който из устата на младенци и кърмачета е приготвил възхвала за унищожение на врага и победа над мъстителя!

Прочети още